Diarè og/eller oppkast

Oppkast og/eller diaré er ikke uvanlig hos hund og katt. I de fleste tilfeller går dette over uten komplikasjoner, men ikke alltid. Det er derfor viktig å følge med på utviklingen og almenntilstanden til dyret ditt de nærmeste dagene etter at symptomene begynner. Følger du rådene under, bør du merke en gradvis bedring innen 2-4 dager og avføring bør være normal innen 7 dager. Hvis dyret blir slappere, får feber, blodig oppkast og/eller blodig diaré (ferskt blod er rødt, gammelt blod er brunsvart), eller oppkast/diaré forekommer hyppig i mer enn ett døgn, bør du ta kontakt med veterinær.

Væske

Hunder behøver ca 5 dl væske/10 kg kroppsvekt. Ved oppkast og diaré øker dette behovet veldig (dobbelte).  Dyrene mister væske, noe som videre kan føre til dehydrering (uttørking). Man bør derfor tilby mindre mengder vann hyppig, fortrinnsvis lunkent. Større mengder kaldt vann kan føre til irritasjon i mageslimhinnen, som igjen vil føre til oppkast. Væt gjerne tørrfôret i lunket vann å la det svelle, eller gi boksemat for å øke vanninntaket. Av og til vil hunden eller katten ikke drikke selv. Noen dyr vil drikke mer hvis de blir tilbydd avkjølt kjøtt- eller fiskekraft, risavkok eller væskeerstaning. Vær OBS på at kraften ikke må inneholde salt eller annet krydder. Katter liker ofte å drikke rennende vann (fra springen, en vannfontene, el.l). Det er også mulig å gi vann via en sprøyte i munnen. Kontakt dyreklinikken hvis dette er nødvendig.

Fôring

Diettfôr som er spesiallaget for hunder/katter med mageproblemer kan kjøpes hos veterinær. Vi fører Royal Canin Gastrointestinal. Dagsrasjonen fordeles med en liten mengde mat på 4-6 måltider. Vurder å fukte tørrfôret eller bruke boksevarianten for å øke væskeinntaket. Etter hvert som dyret viser bedring, kan du redusere antall måltider og øke matmengden pr måltid. Når dyret har vært symptomfri i 3-5 dager (avhengig av lengde og alvorlighetsgrad av mageproblemer), kan du i løpet av noen dager gradvis gå over til vanlig fôr. Dette gjøres ved å blande diettfôret med mer og mer vanlig fôr. Har du ikke tilgang til spesialfôr, er det mulig å gå for nest beste løsning: en hjemmelaget diett av f.eks. hvit fisk, kylling uten skinn, cottage cheese, kokt ris med mye vann, loff uten skorpe, etc. Responderer ikke dyret på spesialfôr for mage-tarmproblemer, kan et allergifôr kanskje være aktuelt. Før dette prøves, bør imidlertid veterinær kontaktes.

Tarmregulerende midler

Det fins flere ulike tarmregulerende midler på markedet. Vi anbefaler som regel å starte med Canikur. Dette finnes som et pastaliknende preparat eller tableter og inneholder pre- og probiotika, dvs. melkesyrebakterier som skal være med på å gjenopprette en normal bakterieflora (-balanse) i tarmen. I tillegg har Canikur en beskyttende effekt på tarmslimhinnen. Canikur gis to ganger daglig, helst morgen og kveld. Dosering gjøres etter dyrets vekt.

Når dyret er ute.

Katter meg akutt oppkast og diaré bør være inne, slik at det er mulig å følge med på utviklingen. Det vil være svært uheldig om katten plutselig blir verre når den er ute alene. I tillegg kan katter med mageproblemer utgjøre en smitterisiko for andre. Noen katter mistrives sterkt ved å være inne. Disse kan unntaksvis slippes ut i korte perioder, helst under tilsyn, og da på eiers egen risiko.

Hunder bør luftes i bånd slik at de ikke spiser gress eller annet som kan ligge på bakken. Hvis hunden er slapp, bør du gå kortere turer enn vanlig. Følg med på avføringen, og plukk denne opp (som alltid). Unngå kontakt med andre hunder, da tilstanden kan være smittsom.

Ormekur

Noen ganger kan innvollsorm være årsak til mageproblemene. Ormekurer er reseptbelagte i Norge. Veterinæren din kan hjelpe deg hvis ormekur er aktuelt for ditt dyr.

Videre behandling hos veterinær

Dersom hunden blir slappere eller ikke viser bedring bør veterinær kontaktes. Ved behov vil da veterinæren gjøre videre undersøkelser, som kan innebære avføringsprøver, blodprøver og røntgenbilder. Dersom tilstanden er alvorlig vil hunden også legges inn for videre behandling.

Canikur pre- og probiotika til hund og katt - Apotek 1           Sensitive Stomach - Royal Canin