Vaksinering av hund

Hunder blir rutinemessig vaksinert mot parvovirus (angriper tarmslimhinne), adenovirus (smittsom leverbetennelse), paramyxovirus (valpesyke), og parainfluensavirus + Bordetella bronchiseptica (kennelhoste).

6-8 ukers alder: Eventuelt første vaksine mot Parvovirus. Gis ved stort smittepress eller dersom mor ikke er vaksinert tidligere. Samtidig utstedes helseattest dersom det er ønskelig.

12 ukers alder: Dette er den viktigste vaksinen valpen får, og bør gis når hunden er 12 uker. Den beskytter mot parvovirus, smittsom leverbetennelse, valpesyke og kennelhoste. Hos oss gis dette i to doser ved samme besøk; parvovirus, leverbetennelse og valpesyke gis som injeksjon i nakkeskinnet, kennelhoste gis som nesedråper.

Den årlige revaksineringen gis ett år etter siste grunnvaksine. Vi sender ut påminnelse noen uker før det er tid for den årlige vaksinen, men det er alltid greit å notere seg tiden selv også. Nesedråpevaksinen mot kennelhoste gis hvert år, mens injeksjonsvaksinen mot de tre andre sykdommene gis hvert tredje år. Den årlige vaksineringen er, i tillegg til selve vaksinen, en mulighet for å få en helsesjekk på hunden. Hos oss får alltid hunden en grundig generell undersøkelse før vi vaksinerer, hvor vi blant annet lytter på hjertet og lungene, og sjekker tennene.

Andre vaksiner:
For hunder som skal reise til utlandet (unntatt Sverige) må man dessuten vaksinere mot rabies.  Dersom reisen går til sydligere strøk anbefales det også å vurdere vaksinering mot leptospirose og leishmaniose (les mer om dette under Utenlandsreise).

Det er også kommet en vaksine til hund mot Borreliose. Borreliose er en bakteriell infeksjon som overføres av flått, på samme måte som hos mennesker. I Norden er opptil 20% av flåtten bærere av borrelia-bakterien (2014).  Alle hunder som er utsatt for flåttbitt kan bli infisert med borrelia-bakterier. Hunden vaksineres fortrinnsvis på senvinteren eller tidlig på våren, slik at hunden kan danne antistoffer rett før flåttsesongen kommer. Hunder kan vaksineres fra de er 12 uker. Første gangen må hunden vaksineres to ganger med 3 ukers mellomrom, og deretter èn gang per år.