hund

Kennelhoste hos hund

Kennelhoste er en smittsom virusinfeksjon som angriper hundens øvre luftveier. Man antar at sykdommen forårsakes av flere typer virus og bakterier, som til sammen gir symptomene vi kaller kennelhoste.

Hunder som har nedsatt immunforsvar, og dermed er lite motstandsdyktige mot sykdom, er mest utsatt for å bli syke. Det kan for eksempel være valper, gamle hunder, syke hunder, hunder som står på medisiner som svekker immunforsvaret eller hunder som har vært utsatt for fysiske påkjenninger. Hvis smittepresset er stort nok, kan i prinsippet alle hunder bli syke. Smittepresset er vanligvis størst på plasser der mange hunder er samlet og som navnet på sykdommen antyder, er en kennel stedet hvor hunder ofte kan bli smittet. Ellers er alle samlinger, utstillinger og konkurranser typiske smitteområder. Enkelttilfeller av sykdommen forekommer, men ofte ser man den som epidemier.

Tørr hoste
Sykdommen har en inkubasjonstid på mellom 3-10 dager. Dette innebærer at det går fra 3 til 10 dager fra hunden er i kontakt med smittestoffet til hunden viser symptomer. Hunden har en tørr hoste som ofte ender med at hunden brekker seg. Den kan da kaste opp større mengder slim. Mange hundeeiere mistolker av den grunn symptomene og tror at huden har satt noe fast i halsen, eller har oppkast på grunn av  mageproblemer. Hosten kommer ofte spontant, men utløses også av fysisk aktivitet, temperaturendringer, opphisselse eller ved lett trykk på luftrøret (for eksempel når man drar i halsbåndet). Dyrlegen kan ved å lytte over luftrør og lunger ofte høre at pustelydene er grovere enn normalt. Noen ganger kan hunden få litt feber, virke slapp og nedstemt eller ha noe øye-/neseflod.

Komplikasjoner
Sykdommen går som oftest over i løpet av 1-2 uker uten at hunden får varige mén, men i enkelte tilfeller kan det oppstå komplikasjoner. Det er derfor viktig at man følger nøye med på sykdomsforløpet. Når hunden har fått en virusinfeksjon, bruker den energi og immunforsvaret til å bekjempe denne sykdommen. Da blir hunden mer utsatt for andre sykdommer i tillegg. En bakterieinfeksjon som komplikasjon til kennelhoste, arter seg som puss fra nesen, feber, hovne lymfeknuter, tung pust, slapphet og nedstemthet. Det kan videre utvikle seg til en lungebetennelse. I verste fall kan hunden få varige skader i luftveiene og utvikle en kronisk hoste. Hunder som får en bakterieinfeksjon som komplikasjon til kennelhoste, bør derfor behandles med antibiotika for å begrense sykdommen og unngå varige skader.

Når en hund har fått diagnosen kennelhoste er det viktig at den får hvile og ikke utsettes for fysiske påkjenninger. Da får kroppen jobbet med å bekjempe sykdommen og bli frisk. For å unngå at hunden smitter andre hunder bør den også unngå for mye nærkontakt med andre hunder.

Revaksinasjon
Man antar at sykdommen blant annet forårsakes av hundens parainfluensavirus. Dette viruset er inkludert i kombinasjonsvaksinen som hunden vaksineres mot årlig. Vaksinen gir imidlertid bare beskyttelse mot sykdommen i en kortere periode, og det er derfor viktig å revaksinere årlig gjennom hele hundens liv. Man kan allikevel ikke forvente full beskyttelse mot kennelhoste etter vaksinasjon, da det som nevnt tidligere også er andre virus og bakterier med på kennelhoste komplekset. Parainfluensaviruset kan imidlertid fungere som en inngangsport for andre virus og bakterier. Derfor vil en hund som er vaksinert og i utgangspunktet frisk få mindre kliniske symptomer enn en hund som ikke er vaksinert.